zondag 17 mei 2020

Gevaar van Corona bij daklozen

vrijwilligerswerk 

Dit jaar koos ik er voor om mijn praktijkervaring als vrijwilliger bij de nachtopvang te doen. De nachtopvang blijft tijdens de corona crisis geopend onder strikte voorwaarden. In deze blog vertel ik iets moor over deze voorwaarden maar voornamelijk over de gevolgen dat deze crisis zal hebben op de doelgroep. De sociaal werkers in de nachtopvang vertelden mij hier wat meer over.

Extra veiligheidsmaatregelen 

In de nachtopvang is er normaal gezien een capaciteit voor 20 bedden. Dit is nu teruggeschroefd naar 8 plaatsen (=1 persoon per kamer). De anderen kunnen wel terecht in een jeugdherberg dat speciaal voor deze doelgroep is voorzien tijdens de crisis. Normaal krijgen de mensen savonds een broodmaaltijd aangeboden. Dan krijg je als vrijwilliger de mogelijkheid om een gesprek aan te gaan met iemand of te helpen met kleine zaken zoals bijvoorbeeld iemand zijn was doen. Dit valt nu allemaal weg. Bij aankomst neemt men de temperatuur van de persoon en krijgt hij een voedselpakket. Vervolgens moeten ze naar hun kamer gaan waar ze dan ook moeten blijven. Alles van sociaal contact en gesprekken met de mensen vallen weg. Dit is juist het gene wat volgens de vaste sociaal werkers problematische gevolgen kan opleveren. 

Gevaren voor de doelgroep

Doordat het sociaal contact wegvalt met de daklozen kunnen de medewerkers nog maar zeer moeilijk aanvoelen wanneer iemand hulp nodig heeft of in de problemen zit. Daarom vreest met dat er vele mensen problemen zullen opkroppen of problemen erger laten worden. Alle begeleiding van deze doelgroep valt weg en kan dus voor zware gevolgen zorgen. De sociaal werkers van de nachtopvang vertelden mij dat het gevaar voor deze doelgroep niet onmiddellijk het virus zelf is. Door op straat te leven krijgt men ook een sterker immuun systeem. Het grootste gevaar voor hen is dat ze eenzaam worden en zo alle gevolgen daarvan creëren.

Bedankt voor het lezen,
Bauwe 

1 opmerking:

  1. Dag Bauwe,
    Ik vind het goed dat je ook even focust op de daklozen. Het is voor iedereen een moeilijke periode, maar ik kan me levendig voorstellen dat het voor hen nog extra moeilijk kan zijn. Het feit dat ze zich eenzaam voelen en het sociaal contact zo goed als wegvalt in de nachtopvang, moet heel lastig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen