woensdag 20 mei 2020

Zaait Rusland verwarring over het coronavirus in het Westen?

Krantenartikel

Iedereen zit op social media', klopt dat wel? - Credit Expo BelgiëOnlangs sprong mijn oog op een krantenartikel. In dit artikel staan bepaalde theorieën over hoe Rusland de corona crisis zou misbruiken om bepaalde doelen te vervolmaken. In deze blog bekijk ik enkele van deze theorieën en geef ik hier mijn mening over. Er staat bij de bronvermelding een link naar het volledige artikel voor wie hierin geïnteresseerd zou zijn.

Het vertrouwen in de gezondheidszorg en in westerse regeringen ondermijnen

Het is echter gekend dat Rusland vaak foutieve informatie verspreid via sociale media kanalen denk maar aan de presidentsverkiezingen in Amerika. Ook nu lijken de russen deze strategie toe te passen zo willen ze de volksgezondheidscrisis in westerse landen verergeren en het vertrouwen van het publiek in de nationale gezondheidszorgstelsels en hun regeringen ondermijnen.
Men zou nu wel iets anders te werk gaan. De russen zouden twijfelachtige theorieën die elders zijn ontstaan (bijvoorbeeld in China, Iran of de VS) overnemen en versterken via Russische media. Zo kunnen ze beschuldigingen vermijden dat ze zelf desinformatie creëren. Dit alles met als doel het westen extra schade te bezorgen. Ook de theorie dat het een Chinees biologisch wapen is versterken de russen. 

Wat zegt Rusland

Rusland ontkend alle geruchten, wat hadden we gedacht? Kremlin-woordvoerder Dimitri Peskov ontkent met klem de bewering dat Rusland paniek wil zaaien over de verspreiding van het coronavirus in Europa en verwerpt de rapporten als ongegronde beschuldigingen. We zullen waarschijnlijk nooit volledige zekerheid hebben of Rusland deze tactieken toepast of niet. 

Bedankt voor het lezen,
Bauwe

bronnen:


2 opmerkingen:

  1. Dag Bauwe!

    Zeer interessante blogpost! Ook ik had al enkele keren gelezen dat Rusland er iets mee te maken zou hebben. Het is fijn om jouw blog te lezen en er nog iets meer van op te steken! Jouw teksten lezen vlot en zijn zeer aangenaam. Doe zo voort!

    Groetjes,
    Sven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bauwe!

    Dit vond ik echt een interessant stuk. Ik had ook al enkele keren gehoord dat Rusland bepaalde theorieën verspreidde. Ik denk dat we nooit zullen te weten komen of dit wel klopt...

    Groetjes,
    Ouidad

    BeantwoordenVerwijderen